Thursday, January 21, 2021

نمایش عریانی از شرThe Sopranos

 



در مدت بیش از دو هفته ای که گرفتار کرونا بودم، در قرنطينه خانگی تمام شش فصل سریال
The Sopranos

را تماشا کردم. پیش از هر سخنی باید بگویم که اخطار سازندگان مجموعه پیرامون نامناسب بودن تماشای آن برای نوجوانان و افراد حساس به لحاظ عاطفی واقعا" جدی است و این مجموعه برخلاف آثاری ‏چون پدرخوانده و رفقای خوب که تصویری عامه پسند و سرگرم کننده از پدیده مافیا ارائه می‌دهند، یک نگاه بی پرده و واقعی به ماهیت گانگستریسم و جرم و جنایت سازمان یافته دارد.
چکیده بخواهم بگویم مجموعه سوپرانو نمایش عریانی از "شر" با تمام زشتی ها و پلیدی های پیرامونش است!
سازندگان ‏سریال با چیره‌دستی تمام، زمینه های اجتماعی و روانشناسانه شکل گیری مافیا و عناصر جامعه ستیز شکل دهنده آن را به تصویر کشیده اند. تصویرنمایی که با بازی درخشان "جیمز گاندولفینی" فقید تکمیل می‌شود.
همه‌ی تکه‌های پازل گناه از جنایت و قتل تا دزدی، فحشا، زورگیری، مواد مخدر، خیانت، حسادت، دروغ، طمع و آزمندی سیری ناپذیر، فساد و رانت‌خواری و... همگی در حالی که زیر یک پوسته نازک لوکس وخوش آب و رنگ پنهان شد‌ه‌اند، به تصویر کشیده می‌شوند. در این میان سکانس‌های جلسات روان‌درمانی آنتونیو سوپرانو در مطب روان‌پزشک خود کلاسی است آموزشی برای شناخت ریشه های تبهکاری و جنایت از جنبه روانشناسانه!

ف.ش

No comments:

Post a Comment

برای خلق تفاوتها باید شجاع بود باید خط شکن بود. همه مرزهای باید و نباید را در هم نوردید هیچ چیز هیچ چیزی را نباید بعنوان مقدس باقی گذارد. هم...