Monday, March 27, 2023

Our Moral Fate: Evolution and the Escape from Tribalism


قبیله گرایی بسیار بدتر از اختلاف نظر یا حتی اختلاف نظر عمیق است. اگر من با شما اختلاف نظر داشته باشم، باز هم ممکن است با احترام با شما رفتار کنم به حرفتان گوش دهم و سعی کنم که با چانه زنی و مصالحه حد وسط را بگیرم تا سازش کنم اما در قبیله گرایی کسی را که با شما اختلاف نظر دارد صرفاً در اشتباه نمیدانید بلکه او را به طور اصلاح ناپذیری احمق و ناآگاه یا به طور علاج ناپذیری فاسد ریاکار و حتی شرور میشمارید. در این صورت نظرات آن فرد را نادیده میگیرید چون او را شایسته بحث و گفتگو نمیدانید. در شدیدترین حالت این امر به انسانیت زدایی از دیگری می انجامد. به نظر ما انسانها عاقلند و میتوان برای آنها دلیل و برهان آورد؛ بنابراین وقتی کسی را از دایرهٔ موجوداتِ عاقل طرد میکنیم از آنها انسانیت زدایی میکنیم

.... قبیله گرایی به دو دلیل دموکراسی را تهدید میکند دلیل اول این است که از گوش سپردن به «دیگری» و گفتگو با او جلوگیری میکند و دیگری را نامعقول و خارج از دایره موجودات عاقل میشمارد، بنابراین امکان چانه زنی و مصالحه که برای دموکراسی اهمیتی حیاتی دارد از بین میرود. دلیل دوم این است که هر اختلافی را شبیه به بازی حاصل صفر می داند ـ پیروزی من دقیقاً برابر با شکست شما است و برعکس ـ و فکر میکند که همۀ اختلافها سناریویی آخرالزمانی دارند. به عبارت دیگر ذهنیت قبیله گرا تصور میکند که در نوعی وضعیت اضطراری تمام عیار هستیم - نوعی رقابت بی امان مرگبار بر سرِ مهم ترین چیزهای ممکن اگر چنین طرز فکری داشته باشید و نتیجه قطعی اختلاف را پیروزی یک طرف و شکست طرف دیگر بدانید نه تنها در پی چانه زنی و مصالحه برنخواهید آمد بلکه به آخر خواهید زد وقتی فکر کنید که پای مرگ و زندگی در میان است دیگر به هیچ قید و بند اخلاقی ای پایبند نخواهید بود.

آلن بوكانان، استاد فلسفه در دانشگاه آریزونا و نویسنده کتاب  تقدیر اخلاقی ما، تکامل و فرار از قبیله گرایی


Allen Buchanan
Our Moral Fate: Evolution and the Escape from Tribalism
2020 MIT

No comments:

Post a Comment

برای خلق تفاوتها باید شجاع بود باید خط شکن بود. همه مرزهای باید و نباید را در هم نوردید هیچ چیز هیچ چیزی را نباید بعنوان مقدس باقی گذارد. هم...